fbpx

Těžce.

Možná by bylo na místě první říct, proč copywritera vlastně hledáme? Na texty, které pro brand píšu, slýchávám většinou samou chválu. Říká se, že jsou zábavné a přidávají brandu na osobitosti, ale…

…s brandem máme velké plány. Chceme vybudovat značku evropské velikosti s kvalitní výrobou ve vlastní šicí dílně. Jedna věta, za kterou je spousta práce. A ta práce se sama neudělá. Mým hlavním úkolem tak bude primárně strategie značky, marketing a audiovizuální obsah. Pokud chci, aby značka rostla, musím se chtě nechtě naučit předávat svou práci dál, vybrat kvalitní lidi a dát jim volné ruce.

Copywriter.

Kdo to vlastně je a co by měl umět?

Měl by umět psát. Nic víc. A to je možná ten hlavní důvod, proč nám přišla taková hromada e-mailů.

Copywriter. Lidi maj pocit, že to může dělat úplně každej.

Copywriter je na první pohled nenápadná pracovní pozice. Ve skutečnosti má tato pozice extrémní vliv. Copywriter je pusa celé značky. Představte si vaše tělo. Máte mozek, srdce, končetiny. Díky mozku jste inteligentní, díky „srdci“ jste hodní a s využitím rukou také pracovití. K čemu by to ale celé bylo, kdyby vaše pusa povídala, co by chtěla? Mohla by lhát, urážet, vysmívat se.

Představte si situaci. Ráno vstanete. Nasnídáte se. Při nástupu do tramvaje pomůžete staré paní s těžkým nákupem, po cestě si přečtete knihu. Přijdete šťastní do práce. Uvidíte šéfa a v tu chvíli z vaší pusy nekontrolovaně vyletí „Dobré ráno, debile.“ Tak asi takhle důležitej je copywriter.

V čem zájemci o práci dělali nejčastější chyby?!

  1. Formátování a struktura textu 
    První věc, které si čtenář všimne hned po otevření e-mailu. Posíláte e-mail s žádostí o práci copywritera a váš e-mail vypadá jak jeden zcela nenaformátovaný kus h***a. Zdá se to absurdní, ale na tomhle vyletělo asi 90% z vás.
  2. Odkazy na vaše blogy 
    Máte zkušenost se psaním a chcete se o ní podělit, chápu. V té hromadě mailů, co nám přišla, na to ale nikdo není zvědavej. Váš e-mail musí být úderný a snadno čitelný. Víc, než obsah vašeho blogu rozhoduje způsob, jakým jste link do e-mailu vložili. Dá se to udělat buď takhle https://cs.wikipedia.org/wiki/Idiot a nebo v lepším případě takhle. To byste jako copywriteři měli vědět.
  3. Obsah
    Máte vystudovanou žurnalistiku, píšete vlastní blog a posledních 10 let pracujete na pozici copywritera v 5 reklamních agenturách najednou. Fajn, ale mi je to úplně jedno. Maturoval jsem 3x z češtiny. Jediná kniha, kterou jsem v životě přečetl je „Mládí v hajzlu“ a když jsem z diktátu dostal čtyřku, postříkal jsem šampusem celou třídu včetně učitelky. A stejně umím napsat lepší text, než vy.
  4. Mzda
    Pokud nás váš e-mail zaujal aspoň natolik, že jsme vás nechali dojít do druhého kola, ptali jsme se na platové ohodnocení. Částky, které jste si za 30-40 hod. pohodové práce z tepla domova říkali, mne však často dost zaskočily. Byly to často částky, které dosahovaly výšky mého měsíčního „platu“ po třech letech každodenní práce na tomhle brandu. Je třeba si uvědomit, že 30-40 hod. měsíčně tvoří přibližně 18-25% vašeho pracovního času. Částka, kterou si říkáte, by tak měla odpovídat cca 25% vašich očekávaných měsíčních příjmů. Nicméně, vysoká platová očekávání se nedají považovat za „chybu“. Každý má svou cenu. Jen ji možná zrovna my nebudeme chtít zaplatit, a tak naši práci nedostanete.
  5. Profesionalita
    Na tohle narážím pořád. Většina z vás si pod naším brandem představuje absolutní punk. Vidíte majitele hulit bongo a plácat polonahý holky přes prdel na Instastories, a hned máte pocit, že u nás můžete cokoliv. Ne. Nemůžete. Naše práce je postavena na profesionálních základech. V roce 2018 máme v plánu prodat okolo 15.000 produktů. To, že nebudete mít pevnou pracovní dobu a šéf vám nebude stát za prdelí 24/7 neznamená, že si můžete dělat co chcete. Znamená to, že vaše zodpovědnost, spolehlivost a pracovitost musí fungovat na 110%.

Vést značku jako je tahle není easy. Sám jsem nebyl nikdy zaměstnanej a zkušenosti s vedením firmy mám téměř nulové. Učím se vše za pochodu a od podlahy. Není to tak dávno, co jsem chrápal u kámoše na gauči, pod kterým byla schovaná krabice plná raglanů, který jsem párkrát týdně zabalil, vzal skejt a doufal, že se po cestě na poštu s těma raglanama v ruce někde nerozkřupu.

Vybudovat spolehlivý tým a vytvořit z firmy zdravej, po všech stránkách fungující, organismus je jeden z mých hlavních úkolů pro rok 2018.

Díky za přečtení. Snad vám tenhle blogovej post pomůže získat vysněnou práci jinde. #skillsneojebeš

PS: Těm nejlepším copywriterům se budeme průběžně ozývat v následujících dnech. Pokud se vám neozveme, nezlobte se, nestíháme odpovídat na všechny maily. Díky!

Author

3 komentáře

  1. Hezky pěkně… slečnám češtinářkám, které se považují za copýtka jsi udělal pěknější večer 🙂
    Přeju hodně štěstí v budování!

  2. Zdravím Martine, nejsem vlastníkem žádného blogu, žádné web stránky kde bych se projevoval ani nic podobného kde bych působil, přesto mám zájem o spolupráci s Tebou a Tvým týmem. Po přečtení tohoto textu (http://blog.girlswithoutclothes.cz/subdom/blog/2018/01/08/jak-se-hleda-copywriter/) jsem pochopil o co ti jde, a je mi jasné že není jednoduché vybrat člověka co by mohl nést váhu tohoto postu, i přesto že nemám dostudováno bych měl zájem. Zkušenosti s prací mám v TE-MA atelieru (http://te-ma.cz/) který se specializuje na oblíkání do reklam, ale přesně díky této praxi vím jak je těžký reprezentovar značku, podnik nebo firmu slovy!
    Děkuji za přečtení této zprávy, Honza Fuka

  3. Sice čtivě napsaný, ale iritují mě tam ty nadbytečné čárky, které pak mění význam celé věty :/ „A stejně umím napsat lepší text, než vy.“ Nemyslím si. Možná kdyby aspoň tahle věta byla napsaná správně…

Write A Comment